Opskrift på en hæklet lampe skærm

Hæklet lampeskærm

Så kom mine nye lamper op – det blev dog i stuen i stedet for på babyværelset.

Jeg har selv lavet en opskrift på lamperne, som kommer her:

Det skal du bruge:

Hæklenål: 3

Garn: Bomuld 8/4 eller lignende

Garn forbrug: To nøgler + lidt ekstra fra et tredje

Ikea skærm: 23 cm i diameter, 16 1/2 cm høj. Jeg har brugt denne.

En markør til at markere starten af en række og markører til at markere hver udtagning.

Forklaringer:

lm = luftmaske

km = kædemaske

fm = fastmaske

Boble = 4 stangmasker sammen i samme maske, se fx denne video fra Garnstudio

” – ” = gentages

Udtagning = 2 fm i samme maske

Bemærk:

Jeg har hæklet uden på en Ikea skærm. Arbejdet sidder rimelig stramt uden på skærmen, og hvis du laver top og bund, vil den være svær eller umulig at få af, hvis du ønsker at kunne vaske den, hvis den bliver støvet.

Du behøver ikke at følge mine instruktioner for, hvor du ligger dine udtagninger. Jeg har blot beskrevet mine for dem som ønsker en så udførlig opskrift som muligt. Det er dog vigtigt at udtagningerne ligger spredt ud på hele rækken og ikke fx i begyndelsen kun.

Det er vigtigt at du med jævne mellemrum prøver arbejdet på lampeskærmen, da der kan være forskel på hæklefastheden og garnet.

Arbejdet hækles rundt på retsiden, men hver række afsluttes med en km og startes med en lm.

Bemærk også at der kan være fejl i opskriften. Finder du en fejl, må du meget gerne ligge en kommentar, så den kan blive rettet.

Opskrift:

1. Slå 128 lm op og afslut med en km i første lm.

Hvis det er for stramt, kan du slå flere lm op sålænge det er deleligt med 4. Det er dog vigtigt at arbejdet er lidt stramt, så det sidder godt på skærmen.

2. 1 lm, fm i hver lm, afslut med km (128)

3. 1 lm, “3 fm, boble”, 1 km (128)

4. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt (128)

5. 1 lm, 2 fm, boble, “3 fm, boble”, afslut med 1 fm efter sidste boble og en km (128)

6. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt (128)

7. 1 lm, 1 fm, boble, “3 fm, boble”, afslut med 2 fm efter sidste boble og en km (128)

8. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt, 1 km (128)

9. 1 lm, boble, “3 fm, boble”, afslut med 3 fm efter sidste boble og en km (128)

10. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt, 1 km (128)

Husk løbende at prøve arbejdet på skærmen.

11. 1 lm, “3 fm, boble”, km (128)

12. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt, 1 km (128)

13. 1 lm, 2 fm, boble, “3 fm, boble”, afslut med en fm og en km efter sidste boble (128)

14. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt, 1 km (128)

15. 1 lm, 1 fm, boble, “3 fm, boble”, afslut med 2 fm og en km efter sidste boble (128)

16. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt, 1 km (128)

Husk løbende at prøve arbejdet på skærmen.

17. 1 lm, boble, “3 fm, boble”, afslut med 3 fm og en km efter sidste boble (128)

18. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt, 1 km (128)

19. 1 lm, “3 fm, boble”, km (128)

20. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt, 1 km (128)

21. 1 lm, 2 fm, boble, (hefter kommer den første udtagning) 2 fm, 2 fm i samme maske (sæt en markør), boble, “3 fm, boble” (indtil næste udtagning).

Fortsæt med udtagninger efter ca. hver 5. boble, så de bliver jævnt fordelt efterfulgt af mønsteret “3 fm, boble”. I alt skal du have 7 udtagninger på denne række. Bemærk at der ikke vil være 5 boble mellem udtagning nr. 7 og 1 hvis du har slået det givne antal lm op på række 1.

Afslut med 1 km. (135)

22. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt, 1 km (135)

23. I denne række skal du lave 7 nye udtagninger og samtidig huske, at hækle 4 fm i stedet for 3 ved hver udtagning du lavede i række 21 (ved dine markører).

Start rækken med 1 lm, første udtagning ligger i starten af rækken så du begynder med 2 fm i samme maske, boble. Herefter 4 fm (udtagningen fra række 21), boble, “3 fm, boble”.

Fortsæt med udtagninger efter ca. hver 5. boble, så de bliver jævnt fordelt efterfulgt af mønsteret “3 fm, boble”. Husk at lave 4 fm, boble ved tidligere udtagninger, hvor du har sat en markør.

Afslut med 2 fm efter sidste boble, 1 km (142)

24. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt, 1 km (142)

25. I denne række skal du lave 6 nye udtagninger og samtidig huske, at hækle 4 fm i stedet for 3 ved hver udtagning du lavede i række 21 og 23 (ved dine markører).

Start rækken med 1 lm, 1 fm, boble, 4 fm (tidligere udtagning), boble.

Fortsæt med udtagninger efter ca. hver 5. boble, så de bliver jævnt fordelt efterfulgt af mønsteret “3 fm, boble”. Husk at lave 4 fm, boble ved tidligere udtagninger, hvor du har sat en markør.

Afslut med 3 fm, 1 km (148)

Husk at prøve arrbejdet løbende på skærmen.

26. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt, 1 km (148)

27. I denne række skal du lave 6 nye udtagninger og samtidig huske, at hækle 4 fm i stedet for 3 ved hver udtagning du lavede i række 21, 23 og 25 (ved dine markører).

Dvs. 1 lm, boble, 4 fm (tidligere udtagning), boble.

Fortsæt med udtagninger efter ca. hver 5. boble, så de bliver jævnt fordelt efterfulgt af mønsteret “3 fm, boble”. Husk at lave 4 fm, boble ved tidligere udtagninger, hvor du har sat en markør.

Afslut med 4 fm, 1 km (154)

Husk at prøve arrbejdet løbende på skærmen

28. i lm, fm i hver maske hele vejen rundt, 1 km (154)

29. I denne række skal du lave de sidste udtagninger der mangler efter boblerne. Hvis du har slået det givne antal lm op i række 1, vil det blive i alt 6 udtagninger i denne række. dvs. efter denne rækker er der nu fr række 21 til række 29 lavet udtagninger efter alle boblerne.

Start rækken med 1 lm, 4 fm, boble, 4 fm (tidligere udtagning), boble.

Fortsæt med udtagninger efter ca. hver 5. boble, så de bliver jævnt fordelt efterfulgt af mønsteret “3 fm, boble”. Husk at lave 4 fm, boble ved tidligere udtagninger, hvor du har sat en markør.

Afslut med boble, 1 km (160)

Husk at prøve arbejdet løbende på skærmen.

30. 1 lm, fm i alle masker hele vejen rundt, 1 km (160)

31. 1 lm, 3 fm, boble, “4 fm, boble”, afslut med 1 fm, 1 km (160)

32. 1 lm, fm i alle masker hele vejen rundt, 1 km (160)

33. 1 lm, 2 fm, boble, “4 fm, boble”, afslut med 2 fm, 1 km (160)

34. 1 lm, fm i alle masker hele vejen rundt, 1 km (160)

35. 1 lm, 1 fm, boble, “4 fm, boble”, afslut med 3 fm, 1 km (160)

36. 1 lm, fm i alle masker hele vejen rundt, 1 km (160)

37. 1 lm, boble, “4 fm, boble, afslut med 4 fm, 1 km (160)

38. 1 lm, fm i alle masker hele vejen rundt, 1 km (160)

39. 1 lm, “4 fm, boble”, 1 km (160)

40. 1 lm, fm i alle masker hele vejen rundt, 1 km (160)

41. 1 lm, 3 fm, boble, “4 fm, boble”, afslut med 1 fm, 1 km (160)

42. 1 lm, fm i alle masker hele vejen rundt, 1 km (160)

43. 1 lm, 2 fm, boble, “4 fm, boble”, afslut med 2 fm, 1 km (160)

44. 1 lm, fm i alle masker hele vejen rundt, 1 km (160)

45. 1 lm, 1 fm, boble, “4 fm, boble”, afslut med 3 fm, 1 km (160)

46. 1 lm, fm i alle masker hele vejen rundt, 1 km (160)

47. 1 lm, “boble, 4 fm”, 1 km (160)

48. 1 lm, fm i alle masker hele vejen rundt, 1 km (160)

49. 1 lm, “4 fm, boble”, 1 km (160)

50. 1 lm, fm i alle masker hele vejen rundt, 1 km (160)

Bund:

De næste rækker hækles imens arbejdet sidder på skærmen. Herefter tages arbejdet ikke af skærmen igen.

51. 1 lm, “4 fm, indtagning”, afslut med 4 fm, 1 km (135)

52. 1 lm, “6 fm, indtagning”, afslut med 6 fm, 1 km (118)

53. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt (118)

Klip og hæft garnet.

Bunden er nu bukket ind under kanten af skærmen.

Top:

De næste rækker hækles imens arbejdet sidder på skærmen. Det vil være svært eller umuligt at tage arbejdet af skærmen herefter.

54. Sæt garnet fast, 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt, 1 km (ca. 126 masker)

55. 1 lm, fm i hver maske hele vejen rundt, 1 km (ca. 126 masker)

56. 1 lm, “4 fm, indtagning”, 1 km (ca. 105 masker)

57. 1 lm, “6 fm, indtagning”, klip og hæft garnet (ca. 91 masker)

Toppen er nu bukket op over kanten af skærmen.

Tillykke med din nye lampe skærm 🙂

Hæklet lampe

Husk: Hvis du laver et indlæg på Facebook eller din egen blok, hvor du har brugt denne opskrift, at linke til min blog. På forhånd tak 🙂

Hæklet lampeskærm

Reklamer

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )