Hæklet dåbskjole

Hæklet dåbskjole

I de sidste to måneder har jeg været i gang med denne dåbskjole til den lille pige, vi venter til oktober.

Det har været et af de større projekter, da jeg har hæklet overdelen først efter, hvad der stod i opskriften, for derefter at hækle den om, så den blev mere simpel i halsen og på ærmerne. Kjolen mangler selvfølgelig den lyserøde sløjfe midt på maven og man kunne overveje også at sætte små silke bånd på ærmerne.

Ryggen har jeg også valgt at ændre. Min udgave er med knapper ned langs ryggen af overdelen og lidt af nederdelen, hvor opskriften er med helt lukket ryg. Begge løsninger fungerer, men for mig er det vigtigt at den er nem at få på og af – uden besvær og større irritation for baby og mig.

Kjolen mangler også for, som skal være i hvid bomuld, men det vil min mand og mormor lave sammen så det virkelig bliver en hjemmelavet kjole. Min svigermor vil også lave et par små sko, så flere dele af familien er med til at gøre baby’s tøj personlig.

Opskriften er købt hos sysle.dk og er en gammel opskrift fra 50’erne.

Til kjolen er brugt merceriseret bomuldsgarn og nål 2,5.

Kjolens størrelse er 3-4 måneder.

Her er den overdel som er hæklet efter opskriften:

image

 

2 thoughts on “Hæklet dåbskjole

    • Hej Nadia
      Det er en opskrift, jeg købte hos Sysle.dk, men det ser ikke ud til, at den er på deres hjemmeside mere. Den har været i et gammelt blad i 50’erne – måske et alt for damerne eller lign. Hertil har jeg lavet ændringer på ryggen, hals og ærmer.
      Beklager, at jeg ikke kan være til mere hjælp.
      Kh Jeanette

      Like

Skriv en kommentar

