Personlig dåbsgave til en lille dreng

dåbsgave til drengJeg er blevet faster her i sommers til en lille dreng. I sidste uge skulle han døbes, så jeg har haft lidt travlt med at lave en personlig gave til lille Adam.

Jeg endte med et sæt bestående af en lille hue, vanter, hjemmesko, en varm trøje, en bamse, et bogmærke og tre små bløde bolde.

Til sættet har jeg brugt:

  • Dueblå Victoria bomuldsgarn i en tykkere kvalitet fra Håndarbejdscentret i Rødovre centret (Der går ca. 4 – 4  1/2 nøgler garn til trøjen og 2 – 2 1/2 til hue, vanter og hjemmesko)
  • Sand Victoria bomuldsgarn i en tykkere kvalitet fra Panduro Hobby i Frederiksbergcentret (Der går ca. 1 – 2 nøgler garn til hele arbejdet)
  • Hæklenål 3,5 til skoene
  • Rundpind 3 til hue, bluse og vanter. Bemærk at ved at bruge strikkepinde 3 til tykt garn, bliver arbejdet rimelig stramt.
  • Opskrift til blusen fra Sys Fredens bog: Under et
  • Opskrift på baby sko/støvler fra Jarbo eller  (til inspiration)
  • Opskrift på djævle hue fra Hendes Verden (til inspiration)

Blusen

Det eneste som afviger fra opskriften er de hæklede mønstermasker langs kanterne.  Se f.eks. Sys Fredens Hækleskole side 30, hvordan de kan laves.

image

Støvlerne

Sålen er inspireret af opskriften fra Jarbo, men sålen er gjort lidt længere, så den måler 9 cm.

I stedet for at hækle basketsko, har jeg hæklet en lille støvle. Dvs. efter at have hæklet sålen, hækles tå og skaft på en gang ved at starte ved hælen og hækle rundt. Ved tåen tages masker ind.

I 6 omgang har jeg hæklet hul række til bindebåndet. I alt har jeg 8 omgange.

image

Huen

Passer et barn med hovedomkreds ca. 39-42 cm

Den er strikket ud fra principperne i opskriften fra hendes verden, men blot til et barn med et større hovedmål.

Jeg har strikket:

  • Slå (105) 110 masker op
  • Strik 10 pinde ret f.eks. i sandfarvet.
  • Skift til glatstrik, og strik:

1, pind: 1 ret, 1 udtagning, (16) 17 ret, tag 1 maske løs af, strik 2 masker ret sammen, træk den løse maske over, (16) 17 ret, 1 udtagning, 1 ret, 1 udtagning, 14 ret, tag 1 maske løs af, strik 2 masker ret sammen, træk den løse maske over, 14 ret, 1 udtagning, 1 ret, 1 udtagning, (16) 17 ret, tag 1 maske løs af, strik 2 masker ret sammen, træk den løse maske over,  (16) 17 ret, 1 udtagning, 1 ret

  • 2. pind: strik 1 pind vrang

Gentag disse to pinde 9 gange. Herefter strikkes som ovenfor to pinde men uden udtagninger, så der for hver pind bliver 6 masker mindre. Strik indtil der kun er 7 masker tilbage, som angivet i opskriften fra Hendes Verden.

Til sidst har jeg tilføjet en lille pom-pom og bindebånd.

image

Vanterne

Her valgte jeg at free style helt, så jeg er ikke helt sikker på pasformen.

  • Slå 40 masker op.
  • Strik 10 pinde ret f.eks. i sand.
  • Strik 5 pinde ret f.eks. i dueblå.
  • Strik en hul række.
  • Strik 25 pinde ret.
  • Strik 2 ret sammen, 16 ret, 2 ret sammen, 2 ret sammen, 16 ret, 2 ret sammen. Gentag til der kun er få masker tilbage og luk af.

Mine vanter er blevet ca. 10 1/2 cm lang, 7 cm fra bindebånd til top.

Bemærk at de ikke er afprøvet på en baby endnu i forhold til størrelsen.

image

Bogmærket

Jeg ledte lidt efter en eksisterende opskrift, men jeg synes ikke, at der var nogen, der fangede min interesse – så hvorfor ikke lave en selv 🙂

Du finder opskrifen ved at klikke her.

image

Bløde bolde 

Opskriften er fra Søstrene Grene, hvor du kan vælge mellem 4 cm, 5 cm og en på ca. 8 cm. Jeg brugte opskriften til 5 cm, som virker som en god størrelse til små baby fingre.

Du finder opskriften ved at klikke her.

3 små bolde

3 små bolde

Bamse

En bamse han kan have med sig resten af livet 🙂

Du finder opskriften i mit tidligere indlæg her.

Bamse

Bamse

Husk: Hvis du anvender en af mine opskrifter og laver et indlæg online, at linke til min opskrift . På forhånd tak 🙂

Skriv en kommentar

