Et par varme hjemmesko til baby

image

Jeg er helt vild med disse små hjemmesko. De er nemme at strikke, og tager kun ca. en aften pr. sko.

Jeg har brugt opskriften fra farmorfabrikken både til min lille nevø, men også som værtindegave til en som venter sig.

Jeg har dog lavet lidt om i opskriften 🙂

I stedet for sålen i opskriften har jeg lavet min egen:

Opdel de 14 + 46 masker i en firkant med 8 masker i siderne og 22 masker foroven og neden.

Derefter har jeg strikket det 21 masker og ved den 22 maske har jeg strikket den sammen med en af de 8 side masker – dvs. sluttet af med 2 masker sammen.

Jeg vender arbejdet og strikker de 21 masker igen indtil jeg når til den 22. Igen tager jeg en side maske med – dvs. 2 masker sammen, så der altid er 22 masker på den pind du strikker på.

Måske denne lille illustration kan hjælpe

1. Slå de 14 + 46 masker op langs de to kanter, ligesom i opskriften

image

2. Fordel maskerne således: 8 masker i skoens top og bund, 22 masker i skoens sider. Der strikkes frem og tilbage i ret på en af de pinde, du har de 22 masker på. I slutningen af hver maske, tager du en af de 8 masker med og strikker 2 ret sammen.  Vender og fortsætter på samme måde.

image

Til sidst har du en firkantet sål.

image

3. Strik de 22 masker sammen, med de 22 masker, du har haft på en hjælpe pind.

image

Og vupti du har et par varme hjemmesko til din baby.

image

Jeg har brugt alpaka strømpegarn til denne opskrift, så når skoene bliver vasket, trækker maskerne sig lidt sammen og skoen bliver pæn.

På ovenstående billede har jeg ikke nået at vaske skoene endnu.

Du kan vælge at bruge noget gummi på sålen for at gøre den skridsikker, f.eks.  denne fra Stof og Stil.

image

 

One thought on “Et par varme hjemmesko til baby

Skriv en kommentar

